[caption id="attachment_201181" align="aligncenter" width="1024"] Netwerk Borrels van Personeelsfeest.nl[/caption]
Met een geslaagd evenement kun je relaties informeren en binden aan jouw organisatie. Hoe zorg je ervoor dat de sfeer er direct in zit? En hoe krijg je voor elkaar dat de gasten met elkaar in gesprek gaan? Jij kunt het – als organisator – je gasten wat dat betreft makkelijker maken. Victor A.R. Romijn van Personeelsfeest.NL, auteur van dit artikel, geeft een uitgebreide toelichting
Breng gasten met elkaar in gesprek
Goed nadenken bij de gastenlijst, dat is een van de eerste zaken om bij stil te staan bij het organiseren van een netwerkbijeenkomst. Als het gelukt is om gasten uit te nodigen die elkaar kunnen versterken, verder kunnen helpen, dan zullen onderlinge gesprekken vanzelf volgen. Zo kan het een goed idee zijn om niet iedereen het hete klantenbestand uit ge nodigen voor één evenement. Het is verstandiger om de groep klanten over verschillende evenementen uit te nodigen. Een opdrachtgever van een netwerkborrel voor mensen uit de zorg zal niet én medewerkers én managers op hetzelfde evenement uitnodigen. Die twee groepen zijn er niet echt bij gebaat om met elkaar in gesprek te gaan -tenzij dit de bedoeling is- aangezien dit de ambiance niet ten goede komt.
Gastvrijheid
De gasten komen op de eerste plaats, voor hen dient gezorgd te worden. Het komt maar al te vaak voor dat hier aan voorbij gegaan wordt.
Daar komt bij dat je vaak meer mensen nodig hebt tijdens een evenement om de aanwezigen de juiste service, aandacht (gastvrijheid) te bieden die zij nodig hebben. Activeer daarom je collega's die normaliter in contact staan met klant of leverancier en zorg dat deze collega's een faciliterende rol spelen tijdens het evenement. Zij vervullen een kritische rol tijdens de ontcangst van, en voor met elkaar in contact brengen met andere gasten. Helaas komt het maar al te vaak voor dat i.p.v. het vervullen van deze rol, zij aan de bar met andere collega's staan te borrelen. De gastvrijheid is dan ver te zoeken.
Organiseer een korte kick-off waarin je de plannen voor de bijeenkomst presenteert. Maak daarbij duidelijk wat je van je collega’s verwacht. Zij vangen elk hun eigen relaties op en brengen die in gesprek met anderen.
Gastenlijst
Een afzegging, te laat komen, of niet op komen dagen; een vaak optredend verschijnsel tijdens een gratis evenement. Indien alle genodigden van te voren voorzien worden van een gastenlijst, ontstaat het besef dat anderen van hun aanwezigheid uit gaan. Tevens wordt hen duidelijk welke interessante aanwezigen zij kunnen ontmoeten. Het komt vaak voor dat genodigden van te voren plant, om een aantal van de gasten te willen spreken.
Badges
Alle gasten een badge! Het liefst met grote letters, functie en organisatie waar zij voor werken. Zo kan je al van verre zien wie je wil aanspreken. Tijdens een borrel staan de gasten vaan in een groepje. Wanneer je tussen deze groepjes door loopt, zie je makkelijk met wie je in gesprek wil raken. Ook kan je badges voorzien van een kleur welke iets zegt over de achtergrond van de aanwezige. Je kunt op elke badge een gekleurde stip plakken.
Wanneer je bijvoorbeeld overheid, de zorg en het bedrijfsleven samenbrengt, kun je elke sector een andere kleur stip meegeven. Aanwezigen komen dan eenvoudiger met de juiste personen in contact. Het inrichten van thematafels behoort ook tot de mogelijkheden. In de lobby staan dan tafels met aanspreekbare thema's zoals: administratie, ICT, recreatief, opleiding enz. Wanneer je in de buurt van deze thematafels statafels plaatst, nodigt dit mensen uit om bij hun thema te blijven en met andere geïnteresseerden in gesprek te raken.
Muziek, entertainment, puzzel en spel
Je kunt de ene deelnemer twee glazen geven en de ander een fles met een drankje. Geef de deelnemers elk de helft van een spreuk met de opdracht om op zoek te gaan naar het ontbrekende deel.
Slimme tips 1. Nodig deelnemers van een gelijkwaardig niveau uit. Hebben zij er iets aan om elkaar te ontmoeten? 2. Zorg voor gastheren (m/v): wie van je collega’s gaan zich over de gasten ontfermen? 3. Ga vooraf met je collega’s in gesprek en maak hen duidelijk dat zij een belangrijke rol hebben. 4. Stuur de genodigden vooraf een deelnemerslijst toe, zij kunnen dan van tevoren kijken met wie ze in gesprek willen gaan. 5. Badges met grote letters maken het voor je collega’s en voor je gasten makkelijk om in gesprek te gaan met de juiste personen. 6. Geef deelnemers een gekleurde stip op de badge. Laat die kleuren corresponderen met statafels. Wanneer je in kleine groepjes samenkomt rond die tafels, is het contact snel gelegd. 7. Muziek en entertainment maken de sfeer losser. Zorg al vanaf de ontvangst voor een vrolijke noot.
Perfect Match!
De actrices van Perfect Match! zorgen voor een warme en persoonlijke ontvangst. Zij houden de lichaamstaal van de deelnemers in de gaten. Waar nodig geven zij wat extra aandacht. Zij brengen deelnemers met elkaar in gesprek. De actrices van Perfect Match! zijn bovendien een levende gastenlijst. Zij verzamelen visitekaartjes van de deelnemers op hun jurk. Iedereen kan zich in gesprek laten brengen.
Belbutlers
Twee butlers verbinden deelnemers met elkaar: opeens staat er een butler voor je met een ouderwetse telefoon op een dienblad. De telefoon rinkelt. ‘Het is voor u!’ zegt de butler. Je neemt op en hebt verbinding met een andere deelnemer. De butler helpt het gesprek op gang en begint dan te lopen. Met de hoorn in de hand loop je achter de butler aan en al snel komt de gesprekspartner in beeld. Je ontmoet elkaar en de butlers zijn alweer bezig met het maken van de volgende verbinding.
Netwerkveiling
Je geeft iedere deelnemer een kaartje waarop men een aanbieding en een vraag kan schrijven (op dat kaartje staan een paar voorbeelden genoemd). Je verzamelt de kaartjes en selecteert de leukste ‘veilingstukken’. Dan breng je vraag en aanbod bij elkaar in een korte veiling. Eén van je gasten biedt bijvoorbeeld haar kennis aan op het gebied van social media. Iedereen die daar gebruik van wil maken kan haar direct ontmoeten vanuit de veiling en tijdens de borrel in gesprek gaan.
Ideeënmuur
Betrek je relaties bij de ontwikkeling van je organisatie. Creëer een muur vol opbouwende feedback. Drie kunstenaars creëren een prachtige wand voor in jullie bedrijfsrestaurant. Zij benaderen de gasten en vragen hen wat jullie organisatie nog beter zou kunnen doen. Iedereen kan goede ideeën aandragen en die worden in woord en beeld op het paneel gezet. Dit is een mooie plek om met elkaar in gesprek te gaan.
Goochelaar
Direct onder de neus van de gasten vertoont een goochelaar zijn kunsten. Dit is niet voor niets een klassieker. Rond de goochelaar komt iedereen gemakkelijk met elkaar in gesprek: ‘Hoe doet ‘ie het toch?’
Hoe organiseer ik een geslaagde netwerkbijeenkomst?
Maak je event boeiend voor andere ondernemers
Netwerken is belangrijk voor je onderneming. Door het uitbreiden en onderhouden van contacten kun je nieuwe opdrachten binnen halen. Veel ondernemers bezoeken daarom regelmatig netwerkbijeenkomsten.
Misschien ligt het niet direct voor de hand om zelf een netwerkbijeenkomst te organiseren. Toch is het aan te raden hier eens over na te denken. Op jouw netwerkbijeenkomst kun jij bepalen wie er komt en wat er gebeurt. Jouw netwerk zal samenkomen op een locatie die jij gekozen hebt en zal deelnemen aan het door jou samengestelde programma. De genodigden hebben één ding gemeen en dat is dat ze verbonden zijn met jouw onderneming. Door zelf een netwerkbijeenkomst te organiseren, kun je dus je eigen onderneming in de spotlights zetten.
Hoe pak ik dit aan?
Er zijn een paar dingen van cruciaal belang. Ten eerste de locatie. Deze moet mooi zijn, passend zijn aangekleed en over voldoende mogelijkheden beschikken voor jouw bijeenkomst. Kunnen gasten bijvoorbeeld eerst één of meerdere presentaties bijwonen en gaan ze daarna borrelen? Zorg dan voor twee aparte zalen of gedeeltes. Let er ook op dat de locatie goed bereikbaar is en er voldoende parkeergelegenheid is. En heb je gedacht aan de hapjes en drankjes?
Ten tweede is het belangrijk wat je gaat doen. Een tip: Geef de bijeenkomst een thema. Hier kun je dan een boeiend programma aan vast knopen. Denk aan een goede spreker of een interessante presentatie. Onmisbaar is hierbij een interactief gedeelte, zoals een spel of sessies in groepen. Dit zorgt voor uitgebreid contact tussen de verschillende deelnemers en komt het netwerken ten goede. Een bijeenkomst eindigt meestal met een borrel, zodat de mensen nog verder kunnen praten.
Vergeet niet te bedenken wie je uitnodigt. Bedenk wat je uit de bijeenkomst wilt halen en pas de doelgroep daarop aan.
Praktische tips
Begin op tijd. Verstuur de uitnodigingen vroeg, anders staat ieders agenda volgepland. Verder kun je kijken of je de kosten van de bijeenkomst kunt beperken door bedrijven te laten sponsoren in ruil voor reclame tijdens het event (praatje, banner, gadgets). Wanneer je besluit een paar keer per jaar een bijeenkomst te organiseren kun je vanaf de tweede bijeenkomst om entreegeld vragen.
Resultaat
Je eigen bedrijf staat in de spotlights. Wanneer een andere ondernemer een positief gevoel overhoudt aan jouw event is dit ook gunstig voor het imago van jouw bedrijf. Als je een paar keer per jaar een bijeenkomst organiseert, zie je jouw relaties regelmatig. En dát... komt jouw netwerk ten goede.
30 openingszinnen voor op de netwerkborrel
Als een gesprek eenmaal op gang is, redden we ons meestal wel. Maar hoe spreek je iemand aan? Probeer deze openingszinnen eens.
Netwerken kan heel gezellig en ontzettend handig zijn, maar nieuwe mensen ontmoeten is niet altijd makkelijk. Hoe knoop je een gesprek aan met iemand die je interessant vindt? Om je daarmee te helpen, heeft de redactie van The Daily Muse een fraai overzicht gemaakt van de beste openingszinnen.
De klassiekers
Hiermee kun je weinig fout doen. Vraag gewoon wat mensen doen of waarom ze op de netwerkborrel zijn:
1. 'Ik ken hier niet zo veel mensen, dus ik wil mezelf graag even voorstellen. Ik ben ...'
2. 'Dus, wat doe jij precies?' Zo laat je eerst de ander aan het woord en kun jij ondertussen bedenken hoe je gesprek het best verder kunt aanpakken.
3. 'Wat heeft jou hier vandaag naartoe gebracht?'
4. 'Hoe gaat je dag tot zover?'
5. 'Wat is jouw verhaal?' Met deze geef je het podium compleet aan je gesprekspartner en krijg je direct te horen wat hem of haar interesseert.
Location, location, location
Je hebt per definitie iets gemeen met de persoon die je gaat aanspreken. Je bent op dezelfde plaats, op de borrel waar jullie allebei op af zijn gekomen. Jullie zijn dezelfde hapjes en drankjes aan het nuttigen. Dit zijn allemaal dingen die je kunt gebruiken in je openingszin:
6. 'Ik kan maar niet stoppen met deze hapjes, heb jij ze al geprobeerd?'
7. 'Hoe heb jij over deze netwerkborrel gehoord?'
8. 'Wat is het koud/warm hier, hè.' Oké, misschien is dat niet eens zo, maar je gesprekspartner zal het eens of eens met je zijn en voilà, je bent aan het praten.
9. 'Ik ben een beetje overweldigd door alle informatie die we hier kregen. Steekt er voor jou iets speciaals bovenuit?'
10. 'Wat een prachtige locatie! Ben je hier weleens eerder geweest?'
Het nieuws
Wat er in je stad of in de wereld gebeurt, heb je natuurlijk ook gemeen met de mensen om je heen. Het is niet handig om een verhit politiek debat te beginnen, maar er zijn natuurlijk genoeg luchtige zaken uit de actualiteit om op in te haken tijdens zo'n netwerkborrel:
11. 'Wat vind jij eigenlijk van de ontwikkelingen rond ...?'
12. 'Wat een opvallend nieuws allemaal hè, deze week?!'
13. 'Heb je toevallig het nieuws gezien vandaag? Ik heb het gemist, maar ben heel benieuwd wat er gebeurd is met ...'
14. 'Heeft het je veel moeite gekost om hiernaartoe te komen?' (Niet per se actueel, maar mensen maken zich altijd druk om het verkeer, dus hier komt vast een verhaal uit).
15. 'Heb je die wedstrijd van gisteren gezien?' Deze had ook zo bij de klassiekers gekund. Wel even oppassen dat je geen ruzie begint met een fan van het "verkeerde" team.
Voor introverte mensen
Als je een beetje introvert bent, is zo'n ruimte vol vreemde mensen al helemaal een uitdaging. Het advies van The Daily Muse is dan om op zoek te gaan naar iemand die er een beetje eenzaam uitziet. Die man of vrouw is vast aan het wachten tot iemand hem of haar aanspreek. Wees die persoon, en open met een van deze zinnen:
16. 'Deze netwerkborrels kunnen echt druk zijn. Hier is het wat rustiger, mag ik even bij jou komen zitten?'
17. 'We zijn hier allebei alleen in dit hoekje, dus ik zal mezelf maar even voorstellen.'
18. 'Wat heb je leuke kleren aan!' Deze is wat persoonlijker en minder zakelijk, wat als het goed is beide personen op hun gemak brengt.
19. 'Ik probeer nieuwe mensen te ontmoeten in plaats van met bekenden te praten.'
20. 'Zo, wat heb ik een hekel aan netwerken zeg.' Gebruik deze dus alleen als je het gevoel hebt dat je met een medestander te maken hebt. Als het werkt, kun je lekker samen klagen over de netwerkborrel.
Grappig
Gebruik vooral niet de grap waarbij je vraagt hoeveel een ijsbeer weegt (genoeg om het ijs te breken). Maar een beetje góéde humor is natuurlijk een ontzettend handige manier om eventuele ongemakkelijkheid weg te nemen en een leuk gesprek te beginnen. Enkele suggesties:
21. 'Ik ben wel heel erg underdressed voor deze netwerkborrel.' (zelfspot)
22. 'Ik ben hier eigenlijk alleen maar voor de kaasstengels.'
23. 'Op een schaal van 1 tot drinkbaar, hoe is die Chardonnay?'
24. 'Heb je die Japanse "Attack of the Raptor" video al gezien?'
25. 'Ik ken hier alleen de barman, en ook pas sinds twee minuten. Mag ik me even voorstellen?'
Totale willekeur
Als de rest niet werkt, of je ze te afgezaagd vindt, kun je altijd nog de volgende openingszinnen gebruiken:
26. 'Weet je nog een goede sushitent in de buurt?'
27. 'Ben jij niet vrienden met ...?' Deze kun je ook gebruiken als je het helemaal niet meent. De persoon tegenover je zal met 'nee' antwoorden, maar je bent nu wel in gesprek.
28. 'Jullie hebben zo te zien veel meer lol dan de vorige groep waar ik mee sprak.' Hiermee spreek je natuurlijk mensen aan die het duidelijk al naar hun zin hebben. Sluit aan!
29. 'Als ik je één vraag niet zou mogen stellen, welke is dat dan?'
30. 'Ik schrijf een artikel over de beste en slechtste openingszinnen. Heb jij nog leuke voorbeelden gehoord vandaag?
Omzet halen uit een netwerkborrel, het lijkt vanzelfsprekend.
Toch is dat volgens ondernemer Dr. Fred Krautwurst, tevens auteur van het e-book 365 tips voor meer resultaat met je netwerk niet vanzelfsprekend.
Hij zet de vier vuistregels voor een geslaagde netwerkborrel op een rij.
Regel 1: Vraag de gastenlijst op en kom te vroeg
“Ga je naar een netwerkborrel, probeer dan vooraf te achterhalen wie er komen. Heb je de gastenlijst te pakken, dan kun je bekijken wie je zou willen spreken. Zorg er vervolgens voor dat je zeker een half uur voor het begin van de borrel aanwezig bent. Met de gastenlijst in de hand kun je dan aan de organisatoren vragen of zij je voor willen stellen.”
“Word je voorgesteld, dan hoef je niet met zo’n schuin receptiehoofd op mensen af te stappen waarbij je eerst naar iemands ‘badge’ kijkt en dan pas naar zijn of haar gezicht. Bij dames is dat niet alleen erg onbeleefd. Het is ook een wat ongemakkelijk begin.”
“Door vooraf een lijst te maken van mensen die je wilt spreken, voorkom je bovendien dat je een veel voorkomende fout maakt. Mensen blijven op netwerkborrels namelijk vaak hangen bij bekenden. Het is natuurlijk prima om die te begroeten. Maar waak ervoor dat je niet te lang blijft hangen. Beëindig na twee of drie minuten het gesprek en ga verder met waar je voor gekomen bent.”
Regel 2: Niet zenden maar heel goed luisteren
“Ondernemers die naar een netwerkborrel gaan, staan vaak helemaal in de zendstand. Zij hebben hun ‘pitch’ ingestudeerd en vertellen die aan iedereen. Uit ervaring weet ik dat dit niet werkt.”
“Toen ik zo’n twaalf jaar geleden uit Amerika terugkwam naar Nederland moest ik van ‘scratch’ opnieuw beginnen. Ik ging daarom ook naar netwerkborrels. Maar dat leverde in het begin niets op. Ik was heel goed in het vertellen waar ik heel goed in was. Maar dat je goed bent in je vak, dat spreekt voor zich. Bovendien maak je zo in een één-op-één-gesprek geen contact. In tegendeel, mensen haken al na 30 seconden af.”
“Wil je wat aan een netwerkborrel hebben, dan moet je heel goed luisteren. Spreek je bijvoorbeeld een accountant, vraag dan door. Bijvoorbeeld in welke branche hij actief is, wat voor klanten hij zoekt en wat hij nodig heeft voor zijn eigen zaak. Want een accountant wil je niet als klant, maar wellicht is één van zijn klanten wel de opdrachtgever die je zoekt. Of kent hij via de voetbalclub van zijn zoontje de directeur van bijvoorbeeld een bouwbedrijf.”
“In de gesprekken die je met mensen voert, gaat het er dus niet om of zij je nieuwe klant kunnen worden. Maar of zij iemand kennen die jouw nieuwe klant zou kunnen worden. En nog veel belangrijker: of jij iemand kent waarnaar de ander op zoek is.”
Regel 3: Maak direct een afspraak als het gesprek te lang duurt
“Wil je een beetje goed contact maken met iemand, dan duurt een gesprekje algauw zo’n 10 tot 15 minuten. Heb je twee uur de tijd, dan kun je hooguit vijf tot tien mensen spreken tijdens een netwerkborrel. Tref je iemand met wie het gesprek zo goed verloopt dat je daar nog wel uren mee kan doorpraten, maak dan direct een vervolgafspraak. Als iemand niet wil, ook prima. Dan geef je je visitekaartje en loop je door naar je volgende gesprek.”
“Een goede plek om tijdens een netwerkborrel een praatje aan te knopen is vaak de bar of koffietafel. Er staan steeds nieuwe mensen en ze hebben even niets te doen. Als opening zeg je dan: ‘Ben je voor het eerst hier?’ of ‘He, ik heb jou nog niet gezien’. Of je gebruikt de spreker om een praatje aan te knopen. ‘Wat vond jij er van?.’
Na afloop van de kennismaking wissel je visitekaartjes uit. Maak op de achterkant van het visitekaartje dat je krijgt wat aantekeningen; met wie wil hij of zij in contact komen en waarover is gesproken.”
Regel 4: Zoek actief in je netwerk naar te koppelen mensen
“Als je thuis komt en weer achter je computer kruipt, ben je nog niet klaar met netwerken. Heb je een klik met mensen, dan zou ik zeker met ze linken via LinkedIn. Zorg er verder voor dat je het momentum van de eerste kennismaking niet weg laat lopen. Ga dus direct met je nieuwe contacten aan de slag. Bijvoorbeeld door ze een mailtje te sturen of een afspraak te maken, als je dat hebt beloofd. Want daarmee versterk je het vertrouwen in jezelf en de relatie.”
“Na het linken en mailen ga je actief op zoek naar mensen in je netwerk die iets aan je nieuwe contacten zouden kunnen hebben. Want mensen helpen jou pas als jij hen hebt geholpen. Vind je een match, dan koppel je de twee aan elkaar. Bij voorkeur via e-mail, want dan ligt alle relevante informatie ergens vast. Om te voorkomen dat er niets gebeurt en het bij een e-mail blijft, spreek ik altijd met de partij af die het meeste te winnen heeft, dat hij of zij contact opneemt. Mogelijk reageert de ander niet. In zo’n geval krijgen mensen drie kansen. Is het contact dan nog niet gelegd, dan is het gewoon ‘not mend to be’ en kun je je tijd beter in iets anders steken.”