Personeelsfeest
Stappenplan
Doelstelling
Geslaagd Evenement
Zelf doen?
Evalueren
Brein Borrelen
AVG-wet en evenementen
[...]
- Waarom vier je het jubileum? Wat is het doel en wil je bereiken met het programma?
Wanneer je waardering wilt overbrengen, mensen samenbrengen, laten binden met het bedrijf of organisatie.- Ga na wanneer het jubileumjaar is. Bij de Kamer van Koophandel staat vaak de oprichtingsdatum van het bedrijf of organisatie. Oude directie- of bestuursleden, oude stukken of het handelsregister kunnen helpen. Soms verschilt dit ook nog eens per vestiging, of per daadwerkelijke start van het bedrijf.
- Wie is de doelgroep? Wij zijn de gasten? Voor wie organiseer je het feest, en wie mogen er mee komen? Is het jubileumfeest bedoelt om iedereen (bijvoorbeeld de gehele omgeving) kennis te laten nemen van het jubilerende bedrijf, of houdt u het alleen bij de werknemers? En wat te denken van partners, eventueel kinderen? Pakt u het grootser aan, denk dan aan hoogwaardigheidsbekleders, politici, externe relaties, klanten, leveranciers en meer. De vraag wie u uitnodigt, is vaak een verlengstuk van het soort programma dat u organiseert.
- Wie organiseert uw jubileumfeest? Een feest is iets dat u niet vaak organiseert. Veel bedrijven organiseren elk jaar 1 feest, maar iets belangrijks zoals een jubileumfeest slechts 1 x in de 10 of 25 jaren. U heeft dus eigenlijk weinig ervaring, terwijl het belang van het feest des te groter is. Denk daarom goed na wie uw jubileumfeest gaat organiseren. Heeft iemand in uw eigen organisatie de ervaring voor de organisatie? Heeft diegene ook de tijd? Een groot feest organiseren kost altijd meer tijd dan u denkt, en al helemaal veel meer tijd dan de direct doorgaans denkt.
- Hoe organiseer je een jubileumfeest? Wanneer u het feest zelf gaat organiseren, hoe doe je dit dan? Een feest is grofweg op te delen in 3 tijdvakken: het maken van keuzes (denk aan soort programma, doelgroep, invulling programma’s, bepalen budgetten, etc. U zet dus de koers uit voor het feest, en dit bepaalt hoe het jubileumfeest eruit zal gaan zien. Het tweede tijdvak is de organisatie zelf: u gaat leveranciers selecteren, gesprekken voeren, offertes uitpluizen en nog veel meer. Het is de opvolging van de ideeën in tijdvak 1. Het laatste tijdvak is het feest zelf. Tijdens een groot feest wil je dat alles op rolletjes loopt, dus moet iemand (of meer mensen) de regie hebben. U komt als eerste aan tijdens de opbouw, en gaat als laatste na de afbouw weer weg.